SIRI NLP


5 Teknik komunikasi Bagi mempengaruhi pelanggan untuk lakukan pembelian

Komunikasi adalah perkara penting dalam perniagaan. Ia akan member gambaran awal kepada pelanggan mengenai sesebuah perniagaan sama ada ia diuruskan secara professional atau tidak.

Jika anda lakukan perniagaan, pastikan antara perkara penting yang perlu dititikberatkan adalah komunikasi bersama pelanggan anda.

Di sini saya kongsikan beberapa tips yang boleh diaplikasikan dalam urusan perniagaan anda untuk mempengaruhi pelanggan untuk melakukan pembelian.

1.    Tanya Soalan
Gunakan teknik ‘bertanya soalan’ berbanding memberikan arahan.
Rangsang pelanggan untuk memberi respon melalui soalan-soalan yang diajukan agar tidak merosakkan emosi mereka.

2.    Pendengar Setia
Jadilah seorang yang lebih suka mendengar berbanding bercakap. Galakkan pelanggan untuk berbual lebih dari kita. Apabila perbualan berlangsung, mereka akan lebih selesa untuk berurusan dengan kita.

3.    Cabahkan Minat
Manusia suka berkomunikasi tentang perkara yang mereka minat. Pastikan anda dapat mencari satu perkara yang pelanggan anda minat dan tanya sekurang-kurangnya 3 soalan mengenainya sebelum melakukan jualan.

4.    Jadikan Mereka Penting
Pelanggan yang merasakan dirinya penting akan lebih seronok melakukan pembelian dengan kita. Layan mereka dengan baik dan gunakan bahasa melayu tinggi dalam setiap perbualan.

5.    Hormati Pelanggan

Apa sahaja respon yang dilontarkan oleh pelanggan perlu dihadam dengan emosi yang positif (walaupun kadang kala buat kita panas hati)

***********

No comments:

Post a Comment