SIRI NLP
5 Teknik komunikasi Bagi
mempengaruhi pelanggan untuk lakukan pembelian
Komunikasi adalah perkara penting dalam perniagaan. Ia akan
member gambaran awal kepada pelanggan mengenai sesebuah perniagaan sama ada ia
diuruskan secara professional atau tidak.
Jika anda lakukan perniagaan, pastikan antara perkara penting
yang perlu dititikberatkan adalah komunikasi bersama pelanggan anda.
Di sini saya kongsikan beberapa tips yang boleh
diaplikasikan dalam urusan perniagaan anda untuk mempengaruhi pelanggan untuk melakukan
pembelian.
1.
Tanya
Soalan
Gunakan teknik ‘bertanya soalan’ berbanding
memberikan arahan.
Rangsang pelanggan untuk memberi respon
melalui soalan-soalan yang diajukan agar tidak merosakkan emosi mereka.
2.
Pendengar
Setia
Jadilah seorang yang lebih suka mendengar
berbanding bercakap. Galakkan pelanggan untuk berbual lebih dari kita. Apabila
perbualan berlangsung, mereka akan lebih selesa untuk berurusan dengan kita.
3.
Cabahkan
Minat
Manusia suka berkomunikasi tentang perkara
yang mereka minat. Pastikan anda dapat mencari satu perkara yang pelanggan anda
minat dan tanya sekurang-kurangnya 3 soalan mengenainya sebelum melakukan
jualan.
4.
Jadikan Mereka Penting
Pelanggan yang merasakan dirinya penting akan
lebih seronok melakukan pembelian dengan kita. Layan mereka dengan baik dan
gunakan bahasa melayu tinggi dalam setiap perbualan.
5.
Hormati
Pelanggan
Apa sahaja respon yang dilontarkan oleh
pelanggan perlu dihadam dengan emosi yang positif (walaupun kadang kala buat
kita panas hati)
***********
No comments:
Post a Comment